Her finner du notater til hver side av undervisningsopplegget.
På hver side finner du mål, informasjon om temaet og forslag til diskusjonspunkwer. Du som lærer velger selv hva som er relevant for deres klasse.
Undervisningen er delt inn i tre bolker innledet av spørsmål.
Bolkene er juridiske konsekvenser, emosjonelle konsekvenser og mobbing generelt.
Til hvert spørsmål får dere en side med svarstatistikken for din klasse. Det siste spørsmålet i hver bolk har kjønnsgenerert statistikk.
Side 1: Navn på prosjektet «Bruk Hue»

Side 2: Vis oppsummeringsvideo av historien

Side 3: Hvem mener du hadde mest skyld i at bildet av Klara ble spredt?
Mål:
Å debriefe historien de har vært gjennom, avdekke holdninger, illustrere hvor kompleks virkeligheten kan være og vise hva ansvarsfragmentering er.
Diskusjonspunkter:
- Hvem mener elevene har skylden?
- Hvorfor?
- Føler elevene at det er Klaras egen skyld at bildet kom på avveie?
Side 4: Hvem gjorde hva?

Dette gjorde karakterene:
KLARA: Sendte nude til Sebastian som hun ikke kjente så godt
SEBASTIAN: Presset Klara til å sende Nude, tok en screenshot og viste det til Jakob uten Klaras tillatelse.
JAKOB: presset Sebastian til å be Klara om nude, deretter sendte han bildet til seg selv uten at Sebastian visste det, for så å sende bildet videre til Noah.
NOAH: Sendte bildet til Veronica.
VERONICA: opprettet en falsk instagramprofil og postet bildet av Klara.
MIA: Presset Veronica til å poste bildet.
Mål: Å la elevene selv rekonstruere hendelsesforløpet. Hvilke ord bruker de? (presset, tvang, manipulerte osv)
Diskusjonspunkter:
- Kunne ikke alt vært unngått dersom Klara lot være?Er det greit å be om/presse noen til å sende nudes?
- Kan man vise nakenbilder man har fått i fortrolighet til sin beste venn? (på samme måte som man forteller hemmeligheter til en man stoler på)
- Ville Sebastian spurt Klara om Nude hvis ikke Jakob hadde forslått det? Er det da Jakob eller Sebastian som har skylden i at Klara ble presset til å sende nude?
- Er det vanlig at gutter presser hverandre? Må Sebastian selv ta ansvar for å ha latt seg presse?
- Hvorfor tror dere Jakob sendte bildet videre til Noah?
- Hvorfor tror dere Noah sendte bildet til Veronica?
- Selv om Mia aldri hadde bildet på sin mobil la hun press på Veronica til å publisere bildet. Er det da Veronica eller Mia som har mest skyld i publiseringen?
Side 5: Hva slags straff risikerte de?

Her ser vi se ulike lovbruddene og strafferammene.
Mål: Å se hvordan elevene reagerer på strafferammene. Hva visste de fra før? Er de enige i rammene?
Diskusjonspunkter:
- Er dere overrasket?
- Er det riktige strafferammer?
- Klara er den eneste som ikke har begått et lovbrudd. Diskuter hvorfor det er slik.
- Hvorfor er det så stor forskjell på strafferammene for de over og under 15 år?
- Må man kunne ta mer ansvar om man er over 15 år?
- Straffbar alder er 15 år, seksuell lavalder er 16 år og du regnes som et barn frem til du er 18 år. Diskuter hva dette vil si for denne typen ulovlige handlinger
- Er det rettferdig at Veronica får så mye mer straff enn Mia?
Side 6: Hva med de andre?

Alle elevene som hadde bildet på mobilen eller delte bildet videre, risikerer straff for besittelse og distribusjon
Mål: FÅ elevene til å innse at deling og oppbevaring av bilder og video er straffbart på lik linje som de som var direkte involvert i hendelsen
Info:
- De over 15 år ville kunne få samfunnsstraff, bot eller fengsel på inntil 1 år.
- De under 15 år ville fått barnevernet involvert og foreldrene kunne blitt pålagt å betale en bot.
De siste årene har vi flere rettssaker i Skandinavia der et stort antall personer har blitt siktet for denne typen bildedeling.
I 2018 ble 1004 unge i alderen 15 – 27 år siktet for bildedeling i Danmark.
Domstolen har anbefalt en straff på 30-40 dager i fengsel, samt å betale erstatning til offeret.
De siktede har ikke selv vært involvert i produksjonen av overgrepsmaterialet, men har delt video og bilder på Messenger
- Det vil altså kunne få konsekvenser for en hel skole eller nærmiljø om noen deler sensitiv informasjon uten å tenke på konsekvensene
Diskusjonspunkter:
- Kunne dette skjedd i vår klasse eller på vår skole?
- Hva ville du gjort om noen viste deg et avslørende bilde av noen du visste hvem var?
Side 7: Hva sier loven?

Mål:
Paragraf §311 kalles ofte for barnepornografparagrafen og er svært aktuell om dagen. Snakk med elevene om konsekvensene av å kunne bli dømt som barnepornograf. Det er ikke en tittel du ønsker å ha med deg videre i livet
Konsekvenser:
Om bildet ikke blir fjernet kan straffen bli bøter eller fengselsstraff opptil 3 måneder.
Om bildet inneholder materiale som kan oppleves krenkende kan du få fengselsstraff på inntil 1 år.
Om du er under 15 år og begår et lovbrudd vil barnevernet bli koblet inn, du kan bli kalt inn til konfliktrådet og foreldrene dine kan bli pålagt å betale bøter og erstatning.
Diskusjonspunkter:
- Om du er over 15 år og har produsert materiale av sensitiv av med noen under 15 år kan du risikere å bli dømt under paragraf 311. Du kan altså risikere å bli dømt som barnepornograf i en alder av 15 år.
- Ikke så kult?
- Snakk med elevene om denne problemstillingen. Alvorlighetsgraden og hvordan dette kan følge deg senere i livet.
- Hva tenker de?
Side 8: Be smart

Mål: Å få elevene til å tenke seg godt om før de deler sensitivt materiell.
Vi ønsker ikke at elevene skal være redd for nettbruk eller sensurere seg selv, men heller lære de godt nettvett og evnen til å evaluere ulike situasjoner.
Side 9: Hva tror du er grunnen til at noen sender nudes?
Mål: Sette i gang refleksoner rundt hvorfor man sender nudes. Avdekke om det forekommer press, og styrke elevene til å stå imot. vise at det også kan vere fint. må ikke moralisere. utv seksualitet
Info:
- 13% av ungdom mellom 13 og 18 år sier de har sendt nudes av seg selv det siste året (Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier» fra mars 2018).
- 17% sier de har postet bilder eller video av andre uten lov.
- 2 av 5 mellom 18 og 20 sier de har sendt andre nakenbilder av seg selv.
- Hele 35% som har delt et nakenbilde av seg selv sier de angrer.
Diskusjonspunkter:
- Hvorfor sender elevene nudes? (dersom de gjør det)
- Hvorfor gjør så mange dette?
- Burde de ikke gjøre det? Hvorfor?
Side 10: Er greit å sende nudes til hverandre?
Er mine elever i faresonen for å sende bilder de kanskje kan angre på senere?
Mål: Avdekke elevenes holdninger til nudes. Kommunisere viktige budskap til elever i faresonen
Svaralternativ 2: Skape forståelse for at noen velger å dele nudes.
Svaralternativ 1: Informere om at mange skandaler skjer fordi man stoler på feil folk.
Diskusjonspunkter:
- Når er det greit?
- Hvem kan man sende til?
- Hvordan vet du hvem du kan stole på?
- Kan du føle deg trygg på at loven alltid beskytter deg?
- Om bildet kommer på avveie, hvilke konsekvenser kan det ha for deg senere?
Side 11: Hvem tror du har det verst:
Jenter som blir offer for spredning av nudes, eller gutter som blir offer for spredning av dick pics?
Her får vi kjønnsbasert statistikk. Er det forskjell på guttene og jentene i din klasse? Forsøk å avdekke hvorfor det eventuelt er en holdningsforskjell mellom kjønnene.
Mål: Avdekke kjønnsforskjeller og holdninger som fører til shaming. Bevisstgjøre guttene på viktigheten av å si ifra.
Bevisstgjøre jentene på at deres holdninger og handlinger også fører til shaming.
Info:
- Å få spredt et bilde du ikke ønsker verden skal se er forferdelig, enten du er gutt eller jente.
Samfunnet har en tendens til å dømme jenter hardere for nakenhet og sex. Det er det både gutter og jenters ansvar å få slutt på. - Litt under én av tre jenter føler seg presset til å sende nakenbilder. Knapt noen gutter gjør det.
- Antallet norske barn mellom 13 og 16 år som har sendt nakenbilde av seg selv til en annen, er nesten er doblet siden 2010.
- De fleste jenter sender nakenbilde av seg selv til kjæresten sin, mens guttene først og fremst sender til en jente som er en venn. Ellers er det nesten like mange gutter som jenter som sender nakenbilder totalt.
- Rundt én av ti jenter og gutter har sendt et nakenbilde til en ukjent person.
Kilde: Rapporten Barn og medier 2016 (Medietilsynet).
Diskusjonspunkter:
- Hva skjer om et dick pick blir spredt på skolen? Hva vil elevene si om gutten som er avbildet?
- Hva slags konsekvenser vil det ha for gutten?
- Hva skjer om et nakenbilde blir spredt av en jente? Hva vil elevene kommentere om jenta som er avbildet?
- Hva slags konsekvenser vil det ha for jenta?
SHAMING:
Jenter får ofte høre at de er horer og løse og en rekke andre skjellsord.
- Hvorfor er det særlig jenter som får disse merkelappene?
- Hvilke merkelapper får gutter?
- Er jentene like ille når det kommer til shaming?
Side 12: Chatsimulator

Debrief av chatsimulator:
Mål: Avdekke at Sebastian har tre strategier å velge mellom. Hvilke ord bruker elevene til å beskrive hvordan Sebastian gikk frem? (tvang, press, manipulasjon)
Sebastian har tre strategier:
- Han kan være veldig direkte. Mange jenter opplever denne strategien fra gutter. De sender dick picks uoppfordret og er ubehagelig seksualisert i tonen. Denne strategien er den eneste som leder elevene til en negativ respons. Den direkte tonen får Klara til å stritte imot selv om hun liker Sebastian
- Han er lur. Han spiller på følelsene Klara har til ham. Bruker god tid og gir henne komplimenter som gjør sånn at hun føler seg sett og selvsikker. Han nevner aldri nude, bare pensler samtalen sakte men sikkert inn på det, slik at han bygger opp en slags tillit og at Klara føler hun har kontroll over situasjonen. Resultatet blir at Klara føler det er hun selv som kom opp med ideen å sende nude. Dette er den «riktige» måten å gjøre det på, og den som kjappest fører deg i mål.
-Emosjonell utpressing. Han manipulerer henne til å tro at nudes er en helt nødvendig komponent i deres relasjon for å beholde oppmerksomheten hans. Han trekker i tråder som får Klara til å føle at han mister interessen hvis hun ikke beviser for ham at hun er seksuell, til tross for at hun bare går i åttende.
Diskusjonspunkter:
- Hvordan opplevde dere å chatte på vegne av Sebastian?
- Hvorfor tror dere Klara bestemte seg for å sende nudes?
- Er det lett å la seg manipulere/er det lett å manipulere?
- Hvilken strategi benyttet klassen seg av? Hvorfor?
- Føltes det feil på et tidspunkt eller var elevene mest opptatt av å «vinne»?
- Hvorfor er emosjonell utpressing så effektivt?
Side 13: Visste du at…

Informer elevene om rettighetene sine
«Om i tvil: la være. Det er bedre å si nei, enn å angre etterpå».
Side 14: Emosjonelle konsekvenser

Hvilke emosjonelle konsekvenser kan det ha å få spredt et nakenbilde eller kompromitterende bilde av seg selv?
Mål: Å få elevene til å innse at deling av slikt materiell kan ha svært alvorlige konsekvenser utover det rettslige. Bildene forsvinner ofte ikke og følger deg resten av livet.
Vekk empatien hos elevene og se om dette kan føre til at de tenker seg om før de deler eller deltar i spredning av denne typen materiell.
Info:
«Disse sakene blir ikke borte. De er på nett og de forsvinner ikke. Politisaken er kun en del av det. Å få noen dømt fjerner ikke bildene fra nett.»
- Sekssjonsleder i politidirektoratet, Harald Bøhmer til VG, juni 2018
Mobbing kan føre til dårlig selvfølelse, ensomhet, psykiske lidelser, sykdom og i verste fall et ønske om å ikke leve lenger.
Diskusjonspunkter
- Hvordan tror dere det gikk med Klara videre?
- Hun hadde mange venner, men påvirket dette forholdene?
- Tror dere bildet fulgte henne videre i livet?
Side 15: Hva gjør du om du opplever ufrivillig spredning av nudes?

Diskusjonspunkter:
- Kunne du ha snakket med foreldrene eller lærerne dine om dette?
- Har du noen du stoler på som du kunne snakket med?
- Kjenner elevene til slettmeg.no og korspahalsen.no?
- Hvorfor føler dere skam?
- Er skam annerledes for gutter og jenter?
Side 16: Ta vare på deg selv!

Konsekvenser:
Et bilde på nett er ofte vanskelig å fjerne og kan komme til å følge deg resten av livet.
Selv om personen som har publisert et bilde eller video er pliktig til å hjelpe deg å få det fjernet kan dette være vanskelig.
En straffedom hindrer dessverre ikke at bildet spres videre.
Noen av bildene i andre saker har havnet på porno-nettsider.
– De som er blitt utsatt for dette, forteller at de har mistet kontrollen over livet, sier Lise Sannerud, direktør i Konfliktrådet
Om du er i tvil: La være!
Det er bedre enn å angre senere
Side 17: Hvilket liv ble egentlig mest ødelagt?
Historien ender med at Veronica må ta de verste konsekvensene.
Disksujonspunkter:
- Er Veronicas liv ødelagt?
- Hvorfor er det slik?
- Fortjener Veronica å bli fryst ut av alle?
- Hvem er skyld i at Veronica blir fryst ut av alle?
- Henne selv, Mia, Klara, alle?
- Kunne dette skjedd i vår klasse/på vår skole?
Side 18: Var det noen form for digital mobbing i denne historien?
Diskusjonspunkter:
Hvem står for mobbingen?
Hvilke former for digital mobbing blir vist? (bildedeling, meme av Veronica, publisering på SoMe, truende meldinger, utestengning)
Er det digital mobbing når Klara, Ane og Therese snakker negativt om Veronica?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Side 19: Hva hadde skjedd med Veronica dersom hun hadde gått på din skole?
Dette ble Veronica utsatt for:
- Baksnakket i tråden av Klara og venninner
- Deling av en sårende meme
- Hatmeldinger og trusler
Diskusjonspunkter:
- Kunne dette skjedd hos oss?
- Hva kunne vi gjort for å unngå dette?
- Fortjener Veronica behandlingen hun får?
- Er utestenging mobbing?
- Kan vi forstå Veronicas handlinger?
Hva gjør du om du tror du har mobbet?
- Si unnskyld
- Slett det du har lagt ut
- Spør om hjelp til å løse konflikten
Side 20: Hvem har ansvar for å stoppe digital mobbing?
Hvorfor mobber vi?
Det er kan være ulike grunner til at en person mobber eller plager noen.
Noen føler seg tøffe og tror de har makt. Andre mobber for å markere at de hører til i en gjeng eller en gruppe. Det kan også være at den som mobber, gjør det fordi hun eller han er redd for å bli mobbet eller holdt utenfor selv.
De som mobber, kan ha et dårlig selvbilde. De kan også ha det vanskelig hjemme.
Over halvparten av dem som mobber andre, blir også selv mobbet, viser undersøkelsen Barn og medier fra Medietilsynet
Diskusjonspunkter:
- Må alle alltid inkluderes?
- Er det slik at alle må være venner med alle?
- Er det greit at Klara hater Veronica siden hun ble tvunget til å være sammen med henne på barneskolen?
- Er det greit at foreldre tvinger barn til å være sammen selv om de ikke liker hverandre?
- Er det greit at Klara baksnakker Veronica og lager memes av henne siden hun ikke liker henne
- Er det forskjell på hva vi anser som mobbing?
- Har du mobbet?
- Kan voksne løse mobbing eller må elevene selv løse problemet?
- Hvorfor er det så lett å la seg rive med?
- Er mobbing alltid gjennomtenkt og gjort for å såre andre?
- Kan man gjøre noe for å stoppe opp og tenke seg om før man deltar i mobbingen?
Side 21: Hvordan føles det å bli utsatt for digital mobbing?

Ensomhet som følge av mobbing kan være en ekstrem påkjenning.
Mål:
Snakk med elevene om hva denne typen ufrivillig isolasjon kan gjøre med en person og at alle har et ansvar for å inkludere andre.
Diskusjonspunkter:
- Hva ville de gjort i en situasjon der de ser at noen holdes utenfor som resultat av bildedeling eller andre former for mobbing?
- Med nettmobbing kan konflikten bli med deg videre i alle kanaler og til en ny klasse eller skole. Er da digital mobbing mer alvorlig enn annen mobbing?
- Hvilke andre konsekvenser ser elevene for seg at kan komme i et sånt tilfelle?
Side 22: Mobbing kan…

Mål:
Få elevene til å innse de langsiktige og alvorlige konsekvensene av mobbing og ufrivillig isolasjon
Info:
Selv om mobbingen har sluttet, kan de som blir mobbet slite mange år etterpå. De kan slite med å konsentrere seg på skolen, og mange kan føle seg triste og ensomme.
Mobbing kan føre til dårlig selvfølelse, ensomhet, psykiske lidelser, sykdom og i verste fall et ønske om å ikke leve lenger.
Side 23: Use heart

Side 24: Du er ikke nøytral – en mobber trenger et publikum

Mål:
Få elevene til å innse at ingen er nøytrale til mobbing.
Info:
En mobber trenger et publikum. Du er ikke nøytral. Om du ikke sier ifra eller stopper mobbingen er du en del av problemet!
Den eneste løsningen vi har sett at funker er at alle i en klasse eller på en skole tar ansvar for mobbingen og rapporterer den.
Budskap:
• Bruk Hjertet: Vær grei, ikke mobb, inkluder andre, vær en venn, si i fra.
• Vis respekt for andre og deg selv.
• Ha det gøy på nett!
Side 25: Be smart, use heart
