Notater til undervisning, 5. klasse

Her finner du notater til hver side av undervisningsopplegget.

På hver side finner du mål, informasjon om temaet og forslag til diskusjonspunkter. Du som lærer velger selv hva som er relevant for deres klasse.

Undervisningen er delt inn i tre bolker innledet av spørsmål.

Bolkene er juridiske konsekvenser, emosjonelle konsekvenser og mobbing generelt.

Til hvert spørsmål får dere en side med svarstatistikken for din klasse. Det siste spørsmålet i hver bolk har kjønnsgenerert statistikk.

INNHOLDSFORTEGNELSE:

  • Introslide
  • Oppsummeringsfilm
  • Spørsmål1: Hvem ville du helst vært venn med?
  • Svarstatistikk 
  • Spørsmål 2: Var det greit at moren til Henrik la planer for han?
  • Svarstatistikk 
  • Spørsmål 3: Hva synes du om filmen Lukas lagde?
  • Svarstatistikk 
  • Undervisning: Hva er forskjellen på filmene?
  • Undervisning: Regelverk rundt bildedeling
  • Undervisning: Bruk Hues budskap
  • Spørsmål 4: Synes du Henrik bør fortelle læreren om videoen?
  • Svarstatistikk 
  • Spørsmål 5: Kan det være vanskelig å si ifra når venner gjør dumme ting?
  • Svarstatistikk 
  • Undervisning: Hva er forskjellen på å sladre og å si ifra?
  • Undervisning: Hvordan kunne historien fått en lykkelig slutt?
  • Bonusvideo
  • Spørsmål 6: Blir Henrik mobbet?
  • Svarstatistikk 
  • Spørsmål 7: Hva hadde skjedd med Henrik om han gikk på din skole?
  • Svarstatistikk 
  • Spørsmål 8: Hvem har ansvar for å stoppe mobbing?
  • Svarstatistikk 
  • Undervisning: Hva er mobbing?
  • Undervisning: Hva gjør du om du blir mobbet?
  • Undervisning: Ikke bare stå og se på – Si ifra!
  • Undervisning: Bruk Hues budskap
  • Outroslide

SIDE 1:

SIDE 2:

Recap-video av hendelsesforløp. Forklarer elevene at deres valg i chatsimulator påvirker hvilken historie de følger videre

Om elevene ikke får sett video:
Læreren velger ut elever som har sett de to ulike løpene. «Kan du som så Henrik bli med hjem fortelle om hva som skjedde?»/»Kan du som så Joakim bli med hjem fortelle hva som skjedde?»

Dette skjedde:
Lukas har endelig fått lov av foreldrene til å spille

SIDE 3:

Mål:

  • Å etablere hvor elevenes sympati ligger. Er de på lag med Lukas?
  • Å etablere hva elevene synes om Henrik.

Dette spørsmålet kommer tidlig i prosessen og kan stå i sterk kontrast til svarene om hvorvidt Henrik blir mobbet senere i historien

Diskusjonspunkter:

  • Hvorfor?
  • Hvorfor vil ikke Lukas være venn med Henrik?
  • Tror dere Lukas mente å holde Henrik utenfor?
  • Hva gjør Henrik feil?
  • Da dere svarte på dette spørsmålet hadde dere ikke sett hele historien. Endret dette svaret seg?

SIDE 4:

SIDE 5:

Vi har fått innprentet siden ung alder at «alle skal være venner». Men vi er alle forskjellige og ikke alle går like godt sammen.

Mål:

  • Det må være greit å ikke være venner, men det er aldri greit å være slem med andre.

Diskusjonspunkter:

  • Må alle være venner med alle?
  • Var det greit at moren til Lukas la planer for hvem han skulle ha med hjem?
  • Kan foreldre bestemme hvem du skal være venn med?
  • Er det greit at Lukas er kjip med Henrik når moren hans har presset ham inn i situasjonen?

SIDE 6:

SIDE 7:

Mål:

  • Å se hvor bevisste elevene er på regler rundt bildedeling

Diskusjonspunkter:

  • Hva er forskjellen på de to filmene?
  • Er den ene verre enn den andre?
  • Tror dere Lukas visste at videoen kunne være sårende?
  • Er det lett å legge ut en sånn video uten å tenke seg om?

SIDE 8:

SIDE 9:

Debrief av chatsimulator:

Basert på valgene deres i chatsimulator fikk dere se to forskjellige hendelsesløp.

  • I det ene tar Lukas med seg Henrik hjem og filmer han uten at han vet det
  • I det andre lyver han til Henrik, tar med seg Joakim hjem og de to lager en video der de latterliggjør Henrik

Mål:

  • Å forklare forskjellen på frivillig og ufrivillig deling av bilde/video.
  • Å bevisstgjøre elevene om de etiske problemene ved bildedeling

Diskusjonspunkter:

  • Hvilken film var verst?
  • Er det greit å filme eller ta bilder av noen uten at de vet det?
  • Tar dere film eller bilde av noen uten at de vet det?
  • Var det greit at Lukas filmet Henrik?
  • Var det greit at Lukas og Joakim etterlignet Henrik?
  • Tror dere Lukas visste at han gjorde noe slemt?
  • Om Lukas ikke mente å være slem, er det greit da?
  • Var det greit å sende videoen/poste videoen?

SIDE 10:

Mål:

Å orientere elevene om regelverket for bildedeling.

Diskusjonspunkter:

  • Visste dere dette?
  • Er det lett å glemme dette før dere legger ut film og video?
  • Hvor går grensen for dere?
  • Kommer dere til å tenke mer over disse reglene før dere legger ut nye filmer/bilder?

SIDE 11:

Mål:

Å få elevene til å huske dette – ALLTID!

SIDE 12:

Mål:

Etablere hvilke holdninger elevene har til hva man gjør om man opplever noe ubehagelig/mobbing

Diskusjonspunkter:

  • Bør Henrik si ifra?
  • Hvorfor tror du ikke Henrik sa ifra?
  • Er det noen andre han kunne sagt ifra til

SIDE 13:

SIDE 14:

Mål:

  • Å kartlegge elevenes holdninger til å si ifra.

Diskusjonspunkter:

  • Hvorfor kan det være vanskelig?
  • Er det sladring å si ifra om noe som ikke egentlig involverer deg?

SIDE 15:

SIDE 16:

Mål:

  • La elevene fritt diskutere hva som er hva og komme frem til en definisjon.

Forslag:

  • Å sladre er kanskje å si noe som ikke trenger å bli sagt. Noe som bare kan være negativt for de som er involvert. Om en elev forteller læreren at en i klassen tok to sjokolader i stedet for en kan det kanskje være sladring
  • Om en elev forteller en lærer at noen i klassen ikke har det så bra kan det være å si ifra. Det som fortelles kan være til hjelp for de som er involvert.

Diskusjonspunkter:

  • Hva er forskjellen?
  • Hvorfor har sladring så negative konnotasjoner?
  • Hvorfor kan det være så viktig å si ifra?

Finnes det gode og dårlige hemmeligheter?
Å ha en hemmelighet er å vite noe som du ikke sier til andre.
Hvordan kjennes hemmeligheten?
Om hemmeligheten er noe fint (som at en er forelsket i en annen, eller at du skal overraske noen med noe) er det en hemmelighet du kan holde for deg selv
Om hemmeligheten er noe uhyggelig (som at du har sett noen bli utestengt, eller at noen har blitt plaget) er det noe du bør dele.
De dårlige hemmelighetene er noe som de voksne bør få vite. Da kan de kanskje løse situasjonen og det vil ikke lenger føles ubehagelig.

SIDE 17:

Mål:

  • Å få elevene til å forstå at hendelsene i historien ikke hadde trengt å utspille seg sånn som de gjorde.

Forslag fra klassen.

Diskusjonspunkter:

  • Hvordan tror dere historien fortsetter?
  • Hva skjer med Henrik, med Lukas, med Joakim?
  • Henrik sa ikke selv ifra. Hvem kunne sagt ifra?
  • Hvordan kunne karakterene handlet annerledes?
  • Hadde Henrik uansett ha følt seg mobbet?
  • Hvor kunne de ha stoppet opp?
  • Om de andre i klassen hadde sagt ifra, hadde Henrik da blitt inkludert?

SIDE 18:

Bonusfilm: Hva hadde skjedd om noen sa ifra på Henrik sine vegne.

Her får elevene se en lykkeligere slutt enn hva de ble vist i mobilløsningen

SIDE 19:

Mål: 

Å se om elevene kan gjenkjenne mobbing.

Diskusjonspunkter:

  • Tror du Henrik følte seg mobbet?
  • Hva tror dere han følte?
  • Hvordan blir han mobbet?
  • Tror dere Lukas mente å mobbe Henrik?
  • Er det mobbing når Lukas og Joakim ikke vil henge med ham?
  • Er det mobbing når Lukas lager videoen?
  • Er det mobbing når Videoen sendes videre?
  • Kjenner dere til en «Henrik»?
  • Tror dere det er lett å være Henrik?

SIDE 20:

SIDE 21:

Mål:

  • Få elevene til å innse at denne typen situasjon lett kan oppstå hvor som helst.

Diskusjonspunkter:

  • Kunne dette skjedd i vår klasse/på vår skole?
  • Hva gjør vi om det skjer?

SIDE 22:

SIDE 23:

Mål:

Få elevene til å forstå at det eneste som kan stoppe mobbing er om alle sier ifra

SIDE 24:

 SIDE 25:

Mål:

  • Elevene skal selv ha eierskap til definisjonen på mobbing.

Ønsket definisjon:

«De som føler seg mobbet har blitt mobbet»

Få elevene til å liste eksempler på mobbing. For hvert eksempel spør hvordan det fungerer som nettmobbing.

Eksempler:

  • utestenging fra grupper/når du ikke får være med
  • Når noen gjør narr av deg
  • Når noen tuller med deg
  • Når noen kaller deg stygge ting
  • Stygge blikk
  • Baksnakking
  • Peking
  • Dytting
  • Når noen erter deg
  • Når noen forteller løgner om deg
  • Å ikke bli tagget
  • Å ikke få likes
  • Å ikke få kommentarer
  • Ironiske kommentarer/smileys,
  • Spredning av bilder
  • Snikfoto
  • Falske profiler
  • Når noen gjemmer seg bak anonymitet
  • Memes/GIFS/Når noen justerer bilder på en «slem» måte

Diskusjonspunkter:

  • Er det forskjell på mobbing og nettmobbing?
  • Hva er forskjellen?
  • Hvordan fungerer disse tingene på nett?
  • Hva er verst?
  • Hva tror dere konsekvensene av mobbing er?

SIDE 26:

Mål:

  • Orientere elevene om hva de skal gjøre om de blir mobbet

Diskusjonspunkter:

  • Ville dere sagt ifra?
  • Vet de om Kors på halsen og lignende steder?

SIDE 27:

Mål:

  • Få elevene til å forstå at de har et ansvar for å si ifra om de opplever eller ser noe som ikke er greit.
    Om alle sier ifra vil vi etterhvert klare å få mindre mobbing

Hvis du ser at noen er slemme, men ikke sier ifra er du med på mobbingen

Diskusjonspunkter:

  • Hvorfor er det viktig å si ifra?
  • Hvorfor er det vanskelig å si ifra?
  • Hva ville skjedd om alle sa ifra?

SIDE 28:

SIDE 29: