Om «Sladrehank

BRUK HUE KOMMER I UNDERVISNINGSOPPLEGG – EN FOR HVERT KLASSETRINN FRA 5. – 10. KLASSE.

Hvert undervisningsopplegg introduserer elevene for aktuelle problemstillinger innen nettvett og digital mobbing. De vil først bli introdusert for tematikken gjennom en interaktiv historie hjemme. Her møter de et alderstilpasset drama med en rekke karakterer og og spørsmål relatert til historien.

Svarene elevene gir underveis i historien genererer statistikk som du kan bruke i undervisningen.

SLADREHANK:

I «Sladrehank» møter vi Lukas som akkurat har fått tillatelse av foreldrene sine til å spille et spill alle kompisene hans elsker. «Dette kommer til å bli verdens beste dag», tenker han og vet at han må jobbe iherdig om han skal klare å komme til samme nivå som de andre. Det er bare det at han må rekke det før skolen er ferdig. Hvordan skal han klare det når det er mobilforbud i timen?

Lykken smiler heldigvis til Lukas for andre gang den dagen da de oppdager at de skal ha vikar – noe som betyr fritt frem for alt! Han tar frem mobilen og gamer alt hva han klarer for å stige i gradene.

Det er bare det at sladrehanken Henrik sitter ved siden av ham og forteller vikaren at mobilbruk er ulovlig. Ting blir ikke akkurat bedre av at moren til Lukas har lagt planer om at Henrik skal bli med han hjem etter skolen…

Lukas blir dermed satt i en situasjon han ikke vil være: Han kan velge å ta med seg Henrik hjem og ha en skikkelig kjip dag uten spilling, eller han kan lyve til moren og til Henrik og beholde planene med sin beste venn Joakim.

I mobilløsninger må elevene chatte med moren til Lukas på vegne av ham. Basert på om de velger å ta med Henrik eller Jakob hjem vil de se ulike historier.

I løpet der Lukas må ta med Henrik hjem ser vi en tydelig oppgitt Lukas som i frustrasjon over Henriks umodne legolek filmer ham uten å si ifra og sender videoen til kompisen Joakim. Sammen gjør de narr av ham, og senere får hele klassen ta del i dette da videoen sprer seg

I løpet der Lukas tar med seg Joakim hjem lyver han til Henrik og sier han ikke kan leke da han har blitt syk. Senere filmer han Joakim som imiterer Henrik og latterliggjør ham. Videoen spres til resten av klassen på samme måte.

Siden får elevene se historien fortalt fra Henrik sitt sted. Det blir tydelig hvordan Henrik aldri mente å sladre, og at det eneste han vil er å ha noen å henge med. Historien slutter med at Henrik sverger å aldri sladre igjen og derfor ikke sier ifra om videoen til læreren. Det er en trist avslutning der han står igjen latterliggjort og uten venner.

I KLASSEROMMET:

Etter elevene har fullført den interaktive historien hjemme skal dere sammen gå igjennom hendelsesforløpet og problematikken på skolen. 

Du vil få tilgang på en Keynote som leder dere igjennom en rekke diskusjonspunkter for bedre å forstå og takle digital mobbing. Keynoten er delt i tre deler der dere går igjennom:

  • Juridiske konsekvenser av bildedeling
  • Emosjonelle konsekvenser av bildeling
  • Digital mobbing generelt

Hver del består av tre sider med informasjon, sitater og punktlister, og med hver undervisningsside følger mål, info og diskusjonspunkwer du som lærer kan benytte deg av. Du står fritt til å tilpasse denne informasjonen til din klasse

Mellom disse sidene vil dere få opp spørsmålene elevene har svart på i historien og siden en statistikk over hva elevene har svart. Siste spørsmål i hver del viser kjønnsbasert statistikk i klassen.

HUSK BRUK HUES BUDSKAP:

  • Bruk Hue: Vær smart, tenk over hvem du snakker med, hva og hvem du deler med.
  • Bruk Hjertet: Vær grei, ikke mobb, inkluder andre, vær en venn, si i fra.
  • Vis respekt for andre og deg selv.
  • Ha det gøy på nett!