-BRUK HUE er alltid relevant i klasserommet

Lærer Trine Beate Larsen ved Eidskog ungdomsskole er en av de lærerne som har lengst og best erfaring med BRUK HUE og undervisningsopplegget. – Jeg håper flere lærere ser verdien i å bruke opplegget oftere og med flere klasser. Det blir aldri feil å sette BRUK HUE på timeplanen, sier hun.

Trine Beate Larsen

Flittig bruker av BRUK HUE

Trine Beate Larsen er kontaktlærer og har jobbet som lærer i 26 år. Hun har lang erfaring med fag som engelsk, samfunnsfag, kroppsøving og kunst og håndverk. Larsen forteller at hun ble oppmerksom på BRUK HUE for noen år siden gjennom sosiale medier og har siden blitt en «storforbruker» av undervisningsverktøyet.

Jeg er bare veldig begeistret for opplegget. Jeg er kjempefornøyd med det. Og jeg synes det er lurt å bruke det. Det er en god måte til å reflektere på og for elevene å se seg sjøl på. Det er også en fin måte å gå inn i noe på, som en ikke kan godt nok sjøl. Opplegget er ganske selvdrevent. Og det er en fin måte å jobbe med refleksjon på. Og samtidig knytte det opp mot lover og regler – og ikke minst konsekvenser. Og det er også enkelt å gjennomføre sånn rent teknisk og praktisk. Det betyr mye.

La elevenes modenhet avgjøre   

BRUK HUE er et interaktivt undervisningsopplegg som er laget for to forskjellige målgrupper: Ett opplegg for mellomtrinnet eller ett for ungdomsskole/videregående.

Larsens tips er å la elevenes modenhet avgjøre når man bruker hvilket opplegg. Hennes elever var mer mottakelige for innholdet og kjente seg mer igjen i tematikken på tiende trinn.

Et tips kan være å sjekke om ungdomsskoleelevene har gjennomført BRUK HUE på barnetrinnet. Hvis de ikke har gjort det, kan det være hensiktsmessig å bruke mellomtrinn-opplegget i åttende klasse før ungdomstrinn-opplegget gjennomføres.     

Gjør det personlig. Gjør det nært

Noe av styrken til BRUK HUE-opplegget er at det passer både erfarne og mer ferske lærere – de kan bruke det ut fra sitt ståsted og sitt behov. Det er veldig mange faglige innfallsvinkler til tematikken som lærerne kan hekte seg på. Men Larsen tok i bruk materiellet for første gang for elevene på Eidskog ungdomsskole, tok hun utgangspunkt i en annen innfallsvinkel enn den som var rent faglig:

Jeg var nok ikke ute etter det rent faglige egentlig. For meg var det viktigere og riktigere at det var på det mer personlige planet for dem. Det var det mer overordnede som telte, at de skulle ha en personlig utvikling og se seg selv og reflektere over egne tanker og handlinger. 

Er du lærer og vil komme i gang med BRUK HUE?

Det er lov å bruke huet i flere fag

Selv om Larsen tok den personlige tilnærmingen første gang hun prøvde ut BRUK HUE, ønsker hun å påpeke at BRUK HUE er en smørbrødliste over faglige relevante tematikker for lærere å ta utgangspunkt i, og som passer inn i flere ulike fag.   

BRUK HUE kan knyttes til norsk og samfunnsfag. Naturfag og kroppsøving også. Opplegget kan passe inn i mange fag. Til og med matte. Å se på og vurdere statistikk er også en kunnskap.  

Trine viser kakediagram

Gjennomfør BRUK HUE i flere klasser 

Larsen har tatt i bruk BRUK HUE over flere år og med flere klasser og kan nok kvalifisere til betegnelsen «superbruker». Hennes motivasjon har primært vært drevet av det viktige formålet med opplegget – samt at det enkelt kunne knyttes opp til kompetansemål og læringsmål også.     

Jeg har hatt gode erfaringer med opplegget både før, under og etterpå. Både jeg og elevene har helt klart fått noe ut av det. Jeg tipser kollegaene mine jevnlig om det – og i år var vi tre lærere som gjorde det omtrent samtidig. 

Små klasser er ikke noe problem

Det digitale undervisningsopplegget for BRUK HUE passer for grupper i alle størrelser, men for å bevare elevenes anonymitet kreves minst ti deltakere for at man skal få se statistikk for den spesifikke elevgruppen. Hennes tips er da å slå sammen klasser hvis det er få elever.  

Hvis det er så små klasser som vi hadde, så er det greit å slå sammen klassene og lage én profil og bruke samme kode på alle klassene. 

«Pauseunderholdning» er innafor

Ifølge Larsen er noe av styrken til opplegget at det er så fleksibelt og anvendelig. Hun er ikke redd for å si at hun har brukt det som «fyllmateriale» eller «pauseunderholding». Det er jo tross alt en lærers oppgave å bestemme hva som passer til når, så lenge det er relevant for elevene.  

Derfor er det helt innafor å bruke opplegget akkurat når det passer deg – for eksempel i rolige perioder rett før ferier, helger eller helligdager. Og ja, med litt forberedelse kan en vikar fint bruke materiellet også. Du kan jo selv ta runden med klassen senere. Du kan gå inn og se på resultatene etterpå og plukke opp tråden derfra.  

Trine Beate Larsen

Sett BRUK HUE på timeplanen i høst 

Har du gjennomført BRUK HUE før? Eller har du tenkt å gjennomføre det for første gang? Uansett er skolestart en god anledning til å sette av tid i timeplanen for dette viktige og pedagogiske antimobbe-tiltaket. Vi er glad for at hele 9 av 10 lærere anbefaler andre lærere å ta i bruk BRUK HUE.

Er du lærer og vil komme i gang med BRUK HUE?

Kom i gang nå

Trines 5 BRUK HUE-tips

  1. Sett BRUK HUE på timeplanen, gjerne flere ganger.
  2. Finn den inngangen og tematikken som passer for din elevgruppe.
  3. Bruk opplegget i flere fag, men også uavhengig av fag.
  4. Husk at det også fungerer som «pausefyll», f.eks. rett før ferie eller i en vikartime.
  5. Slå sammen klasser hvis du har få elever og ønsker deres egen statistikk.

Har du allerede bruker?