Da idrettslagene i Bergen vest skulle gjennomføre BRUK HUE, fikk de støtte fra det lokale næringslivet til både mat, drikke og lokaler.
Fair Play-ansvarlig for Olsvik IL, Monika Keech Haaland, var en av initiativtakerne til arrangementet sammen med Loddefjord IL og Kjøkkelvik IL (til sammen LOK). Hun forteller hvordan gikk frem for å gjennomføre BRUK HUE – med god hjelp fra lokalt næringsliv.
Senteret: «Hva kan vi gjøre for dere?»
Idrettslaget hadde allerede et godt samarbeid med kjøpesenteret. – De er på tilbudssiden, særlig når det gjelder ungdommer. Ifølge senterlederen er det en del unge som henger rundt på senteret, og de ønsker å bidra til at disse bruker stedet på en god måte.
Da Monika pratet med senterlederen og fortalte at de ville kjøre BRUK HUE for alle ungdomslagene, var han svært positiv og svarte: – Hva kan vi gjøre for dere?
Monika ba først om å få låne kultursalen, og senterleder tok straks kontakt med kommunen og ordnet dette. Med senterleders velsignelse sendte hun deretter e-post til senterets butikker og restauranter. Resultatet ble gratis brus fra matbutikken og pizza til hele gjengen fra restauranten. Regningen for maten tok senteret selv. – De har nok gode rabatter, ler Monika.
Pizza + ungdom = full sal
Over 140 ungdommer fra de tre lagene møtte opp. Det var utfordrende å finne et tidspunkt som passet for alle med hensyn til treninger og kamper. – Vi oppfordret alle til å prioritere dette foran trening og andre ting, sier Monika, som tror at sponsen bidro sterkt til det høye oppmøtet.

Filmen fenger
Idrettslagene er alltid spente når så mange ungdommer er samlet på én plass – hvor mye uro blir det? Det de erfarte, var at det var betydelig lettere å få ungdommene til å følge med når de hadde filmen som fokuspunkt.
– Den filmen fanget virkelig oppmerksomheten deres, altså, forteller Monika. Tilbakemeldingene var at filmen føltes relevant, og at alle kjente seg igjen på en eller annen måte.
Først film – deretter pizza og diskusjon
Lagene står fritt til å legge opp en BRUK HUE-kveld som de vil. Monika og gjengen valgte å vente med maten til etter filmvisningen. – Etter filmen hadde vi minglingsrunde hvor ungdommene spiste og pratet seg imellom.

– En fordel med at vi hadde samlet lagene på denne måten, er at det er variasjon i alder og at det oppstod prat på tvers av aldersgruppene, forteller Monika.
Etter maten tok de spørsmålsrunden, trygt ledet av Lasse Elvemo. BRUK HUE tilbyr en enkel samtalemal som gjør at det flyter, og Monika opplevde at mange engasjerte seg. – Det gir en fin ramme rundt samtalen, og jeg tror og håper at vi har fått formidlet budskapet på en god måte.
To runder med BRUK HUE
I år var det andre gang de gjennomførte opplegget med gruppen på denne måten, og de utelukker ikke en tredje runde allerede neste år.
– Noen kjente igjen filmen fra fjoråret, men det var bare positivt med en oppfriskning, forteller hun.
Monikas oppfordring
Idrettslagene i Bergen vest har vært særlig aktive og søkt på det som finnes av organisasjoner og stiftelser som deler av overskuddene sine.

Oppfordringen til andre klubber og lag er klar:
– Søk på alt dere kan, og ha midlene i bakhånd slik at dere kan bruke dem til ting som er kjekt – for eksempel slike bra tiltak som BRUK HUE.
Lokale restauranter er positive
BRUK HUE har gjort en egen kartlegging av pizzasteders holdninger til å bidra med spons til tiltak i lokalmiljøet.
Vi tok kontakt med en rekke spisesteder og spurte hvordan de ville stilt seg til en forespørsel fra et lokalt idrettslag eller en annen gruppe om å få sponset mat til et arrangement.
Svarene var entydig positive. Oppsummert er budskapet fra spisestedene: Ta kontakt!
Vi er alltid positive til å støtte gode tiltak.
Flere av spisestedene fremhever at de allerede støtter lokale lag og ønsker å bidra når de får forespørsel. Mange understreker at de genuint ønsker å støtte nærmiljøet sitt. For idrettslag og andre grupper betyr det at det er stor sjanse for å få ja dersom man spør.
– Vi er alltid positive til å støtte gode tiltak. Ikke nøl med å spørre, sier en av restauranteierne.
Publisert: 11. august 2025