
Da 6. klasse ved Kringsjå skole gikk gjennom BRUK HUE-opplegget, fikk de både nyttige erfaringer og nye perspektiver som har satt spor i dem.
Hedda og vennene, Olai, Maja og Kamilla, venter i administrasjonen på Kringsjå skole i Oslo. De ser spente ut for dagens intervju – fniser og ler, sånn bare sjetteklassinger får til. At det pøsregner ute ser ikke ut til å legge noen demper på stemningen, til tross for at klassen skal på sykkeltur om en time. Ifølge kontaktlærer Erlend Ormbostad har klassen blitt enda tryggere på hverandre etter å ha vært gjennom BRUK HUE.

Les om lærerens erfaringer med undervisningsopplegget
Interaktiv læring om mobbing
Da Hedda, Olai, Maja og Kamilla først hørte at de skulle jobbe med nettvett og mobbing, var forventningene blandet. Men så fort undervisningsopplegget “Sladrehank” ble introdusert for klassen, tok det ikke lang tid før elevene ble engasjerte.
Det ble nesten som et spill …
— Det var spennende! Det ble nesten som et spill, der vi fikk være med å styre hva som skulle skje i filmen, sier Hedda til samtykkende nikk fra klassekameratene.

I «Sladrehank» får elevene følge en historie der karakteren Henrik blir holdt utenfor. Underveis må elevene ta valg på vegne av karakterene. De får blant annet chatte og velge hvilke SMS-er karakterene skal sende til hverandre – og ser situasjonene utspille seg basert på valgene de tar.
Refleksjon og gjenkjennelse
Situasjonene er gjenkjennelige for barna, og består ofte av dilemmaer som ikke alltid er så enkle å ta stilling til. Som i filmen med Henrik:
Han ble filmet og gjort narr av.
— Det var trist. Han ble filmet og gjort narr av. Vi skjønte at det kan være mobbing selv om det ikke alltid er ment sånn, forteller Hedda.

Gjengen trekker frem at det var godt å kunne diskutere med hverandre i etterkant, særlig fordi situasjonene kunne være litt vanskelige å ta stilling til. Da var det godt å kunne svare anonymt, og ha en åpen diskusjon i klassen etterpå.
— Vi svarte på spørsmål hjemme, og fikk se hva de andre hadde svart når vi kom tilbake. Det var gøy å snakke om det i klassen, legger hun til.
En trygg arena
Gjennom BRUK HUE opplevde sjetteklassingene at det ble lettere å være ærlige – også med læreren. I tillegg fikk det dem til å tenke nytt – både om seg selv og andre.
— Jeg tenker litt mer over hva jeg sier og gjør nå. Man vet aldri hvordan andre oppfatter det, sier Hedda.
De andre stemmer i:
— Vi har kanskje forstått mer hva utenforskap er. Så nå ser vi det lettere, hvis noen blir holdt utenfor.
De merker også endring i hverdagen, og forteller at det er lettere å identifisere de ulike situasjonene. Samtalene i klassen bidro til en felles forståelse av hva som kan være mobbing.
Vi har blitt flinkere til å tenke før vi gjør noe
— Jeg føler vi inkluderer hverandre mer nå. Vi har blitt flinkere til å tenke før vi gjør noe, sier Hedda.

Hva ville dere sagt til andre som skal i gang med BRUK HUE?
— Følg med på videoene, og diskuter i klassen. Det er viktig at hele klassen og læreren er med. Og at man snakker om det – sammen, avslutter Hedda mens de andre nikker.
Publisert: 27. juni 2025