— Elevene er flinkere til å komme til meg om de har sett eller opplevd noe

Når lærer Erlend Ormbostad ser tilbake på mer enn ti år med gjennomføring av BRUK HUEs undervisningsopplegg, er det særlig én ting han trekker frem: Det senker terskelen for å si ifra om det som er vanskelig. 

BRUKER «HUE»: Maja, Olai, Hedda, Kamilla og Erlend Ormbostad i klasserommet.

Vi har jo hatt våre utfordringer i klassen

— Vi har jo hatt våre utfordringer i klassen, så jeg synes dette har vært et viktig verktøy, begynner Erlend. Han henvender seg til elevene Olai, Maja, Hedda og Kamilla som sitter i klasserommet: 

— Vi har blitt veldig gode og flinke med hverandre, vil jeg si. 

Elevene ser ut til å være enige og deler egne refleksjoner knyttet til opplegget. 

Sjekk hva elevene sier om BRUK HUE 

Enkelt å komme i gang – og treffer godt

Erlend ble tipset om BRUK HUE av en mor til en tidligere elev for rundt ti år siden. Med komplett undervisningsett og lite behov for forberedelser, ble det raskt et fast innslag i undervisningen. 

— Selv om jeg har vært lærer i mange år, er det fint å få frisket opp litt. Det som også er veldig fint med BRUK HUE er at du får koblet på foreldrene, forteller den erfarne læreren. 

Man trenger ikke å bruke lang tid for å sette det opp

I en hektisk lærerhverdag med mange ulike krav og behov, setter han stor pris på enkelheten ved opplegget. 

— Alt ligger jo ferdig, og man trenger ikke å bruke lang tid for å sette det opp, i tillegg ligger det klart egne skriv man kan sende til foreldrene, sier Erlend. 

Han legger til at han også setter pris på å kunne følge med på utviklingen til klassen gjennom statistikkverktøy. 

Historier som setter spor

I år har Erlend brukt det interaktive opplegget “Sladrehank” i 6.klasse på Kringsjå skole. Det består av flere spennende filmsnutter, der elevene må ta valg på vegne av karakterene og dermed bestemme utfallet av historien underveis. 

INTERAKTIV FILM: «Sladrehank»

«Sladrehank» handler om gutten Henrik som blir holdt utenfor og gjort narr av. Historien gjorde inntrykk – ikke bare på elevene, men også på Erlend.

— Man blir veldig obs på det og synes så synd på denne gutten. Det er jo kjempetrist.

Dessverre er det alltid noen som faller utenfor

Dessverre er det alltid noen som faller utenfor, så det traff meg, minnes han.  

Diskusjonene i etterkant av filmen åpnet for refleksjoner rundt hva som er mobbing, og hvordan det kan oppstå – selv når det ikke er vondt ment. 

— Flere endret mening underveis. Spesielt guttene syntes først det var litt morsomt, men etter samtaler i klassen, så de at dette faktisk var mobbing. 

Som Erlend påpeker, kan det være vanskelig å identifisere situasjoner knyttet til utenforskap, noe samtalene i klasserommet hjelper med.  

Mer åpenhet – og trygghet

Etter å ha jobbet med BRUK HUE med årets 6.klassinger, opplever Erlend at elevene hans har blitt mer åpne og bevisste. 

LETTERE Å SNAKKE OM MOBBING: Maja, Olai, Hedda og Kamilla.

— De har blitt flinkere til å komme til meg hvis noe er galt. Vi har fått et tryggere klasserom der vi tar tak i ting tidlig, forteller han. 

Til tross for mange års erfaring som lærer, er han trygg på at undervisningsopplegget fra BRUK HUE tilfører noe litt annet: 

— En lærer kan jo snakke en del om mobbing og utenforskap, men det blir mye mer virkelighetsnært når elevene får se reelle videoer om det, utdyper Erlend. 

De har blitt flinkere til å komme til meg hvis noe er galt

Han vil fortsette å bruke BRUK HUE-oppleggene i sin undervisning, og nøler ikke med å anbefale andre lærere å teste det selv.  

— Det er ekstremt lett å gjennomføre, så det er bare å sette i gang, oppfordrer han. 

SETT I GANG: Klar oppfordring fra Erlend Ormbodstad

Sjekk hvilket opplegg som passer din klasse  

Publisert: 27. juni 2025